Recent content by Rickard

  1. Rickard

    Att bygga upp eller att riva ner

    Ja, spelmakare är så himla fokuserade på att försöka mekanisk positionering istället för fiktion-positionering. I Matiné sade jag alltid att "om rollpersonen ligger ned (i strid) så ger det inga minus, men om rollpersonen får minus kan det förklaras med att rollpersonen ligger ned". Om...
  2. Rickard

    Bortglömd artwork

    Eftersom det står klart och tydligt "öppningsscen" på en av krater-bilderna så det här torde vara konceptbilder för en film.
  3. Rickard

    Rollspelsbutiker förr och nu

    Jag minns att det fanns DoD-moduler och Choose Your Own Adventure i Kalle i backen under slutet av 80-talet, alltså en mindre matvarubutik i ett skitlitet samhälle längsmed E4:an.
  4. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Aah, OK. då förstår jag mycket bättre vad du menar.
  5. Rickard

    Att bygga upp eller att riva ner

    Ja, det hade varit bra men i en del system leder skador till att folk missar mer. Hade hellre sett att man fått större skador mot sig. På ett sätt, om man har ett skadesystem i nivåer — 1 Omtumlad, 2 Omtumlad, 3 Skadad, 4 Död — och att få 2 i skada gör en Omtumlad, men få två i skada till gör...
  6. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Om du gör ett sådant här nedvärderande inlägg till så blockar jag dig.
  7. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Ett bra exempel på förflyttningsregler som mest är ivägen är i D&D där man kan förflytta sig och få advantage mot motståndaren, men blottar sig för advantage mot andra attacker. Rent principiellt hade man kunnat ha en stridsmanöver som gör samma sak (ge sig advantage för att få andra att få...
  8. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Det är inte mina exempel, utan @Christoffers och alla hans exempel är chimärer. Vi får väl inse att vi har olika förutsättningar för vad som är meningsfulla val. Jag tar två resurser från dig, du tar två resurser tillbaka, jag ger dig två resurser. Så lyder alla Christoffer exempel i praktiken...
  9. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Fast du skriver ju "Jag tycker ju positionering, rörelse och att få till det på ett intressant sätt är en utmaning i många rollspel," Om du bara pratat om fiktionen så hade jag inte gjort inlägget.
  10. Rickard

    Kan vi bara inte flytta runt lite och röra på fläsket

    Varför är dina exempel extremt viktiga? Jag menar, när jag ser vad förflyttningen "tillför" i dina exempel är det bara mer arbete utan att det egentligen ger något, alltså i formen av meningsfulla val. Om jag måste flytta mig för att träffa är det inget val, det är en uppenbar lösning; ingen...
  11. Rickard

    Tipsa mig om superkorta dataspel med högt omspelningsvärde!

    Ja, FTL, fast med en story.
  12. Rickard

    Tipsa mig om superkorta dataspel med högt omspelningsvärde!

    Har du Netflix? (för mobilspel) För där finns nämligen Into the Breach, av samma skapare som FTL. Annars är Slice and Dice ett mobilspel jag kör nästan varje dag på bussresan. Typ yatzy men där varje tärning är en krigare. Man får utrustning till krigarna som modifierar tärningarna och allt...
  13. Rickard

    WRNU Forumets regentlängd

    @Lupus Maximus (Tekniker) får inte glömmas bort, som i princip räddade forumet och fick det till vad det är idag.
  14. Rickard

    DoD Färdighetsvärde över 20

    Så fungerade det i EDD, om jag inte minns fel. Den versionen hade också regler för perfekta och särskilda slag som ökade i takt med att FV översteg 20.
  15. Rickard

    Att bygga upp eller att riva ner

    Ja, jag hade varit (ännu) mer positiv till D&D4 om man hade haft lite val under striden. Försöka dela ut maximalt med skada under rundan eller spara undan lite poäng så att man kan bräka på med sin mega-specialare (sin daily power, fast utan att den tar slut). Det var så jag designade mitt...
Top