Söker spelledarlöst spel för sex spelare

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Tänkte spela några spelledarlösa spel/samberättarspel i en grupp med sex spelare. Skulle därför vilja ha tips på spel som fungerar bra för det antalet spelare. Har ett gäng fina spel i hyllan, men de flesta har antingen krav på ett exakt antal spelare eller text som avråder från att vara fler än fem när man spelar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Montsegur 1244 och The Daughters of Verona är de första två som ploppar upp när jag tänker på saken.

Archipelago ömmar jag för, men jag har typ bara kört Wicked-versionen (använda orakel och prepp från In A Wicked Age, skrivit om den här) istället för vanliga Archipelago (med ödespunkter och ägarskap av settingdelar).

Zombie Cinema tar sex spelare också.

Sen känns det som de där spelargränserna (eller en spelledarroll) kommer smygande i det mesta jag kommer på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Kan tänka mig Shock kan fungera bra, men beror nog på om man med sl-löst menar att alla ska få spela en karaktär eller om man mest syftar på att sl-uppgifterna sprids ut kring bordet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Håller med @DeBracy om Montsegur och Verona. Bland mina spel så funkar också de han nämnde: Svart av kval, Aliatra och Kaffe tillsammans. Det sistnämnda är bra i det att alla får vara med i spel hela tiden. Aliatra om man spelar färre rollpersoner än spelledare (parresa eller fri gruppresa).

Utpost är ju eventuellt inte spelledarlöst, men definitivt samberättande, där spelledarrollen har en mycket mer tillbakadragen roll än i traditionella spel, och det funkar väldigt väl på sex spelare.

Det franska L'Insurrection är för 5-8 spelare, så sex spelare ligger till och med i underkant (fem är nog för lite, men jag tror att sex spelare funkar). Jag har inte spelat det ännu, men det verkar väldigt bra.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Jag slänger in The Final Girl som förslag.

"The Final Girl is a horror movie roleplaying game meant to emulate slashers or any other horror movie where the characters are picked off one by one until only one survivor remains to confront the killer. Gather your friends, create your own movie, and find out who will Survive."

Jag tycker att det passar bra med sex spelare, då blir det lite variation med vilka som är med de olika scenerna (spelets skapare anger intervallet 3 till 8 spelare).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Det franska L'Insurrection är för 5-8 spelare, så sex spelare ligger till och med i underkant (fem är nog för lite, men jag tror att sex spelare funkar). Jag har inte spelat det ännu, men det verkar väldigt bra.
Jag har för övrigt översatt formulären till svenska för detta. Ska se om jag får chansen att spela det på LinCon.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Tack för alla tips! Daughters of Verona har jag i bokhyllan (men det hade jag glömt bort eftersom min fru lagt vantarna på det), så vi börjar nog där för att sedan botanisera vidare bland de andra förslagen.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Om spelgruppen inte har något emot engelsk text så slänger jag in Wanderhome som förslag! Spelledarlöst, tärningslöst spel om att vandra runt i en fredlig värld med djurfolk och stora insekter och göra lite vad fan man vill. Supermysigt, har väldigt charmiga regler för hur spelets år och säsonger fortgår, och mycket fokus på att bara ha trevligt runt bordet istället för prestationsoro.
 
Top