DoD Ärans väg 2024

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Aha, missade att den medföljande kartan är dubbelsidig och föreställer Döda Skogen och Österlandet! Men villhöver ändå två separata tygkartor.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Ok.

Kravlistan:
  • Grottkartor (utan SL-markeringar dvs inga fällor/lönndörrar) i utskrivbart format typ A3 direkt vid release!
  • Två tygkartor, för Döda Skogen och Österlandet.
  • En ny skattkortlek (med initiativkort 11 -20, nya skatter (finns det kanske specifika för kampanjen?), improviserade vapen, ev tillståndskort).
  • Fler kartongfigurer (de som redan finns gjorda men inte getts ut av Ligan än. samt fler av de som förekommer ofta (orcher, vättar, skelett etc).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Grejen med Maktens portar är att det inte är en traditionell dungeoncrawl med ett rum i taget, ingen interaktion, utan en mer dynamisk och trovärdig konstruktion där den onda sidan reagerar på vad man gör, sätter ihop search parties när de upptäckt en, och så vidare. Det va4 verkligen nytt och fräscht, och stämningen var fin. Det känns som något man nästan skulle kunna spela som en heist, om man ville.

Men ja, det hade mått bra av att få det bättre utvecklat.
Frågan är väl också hur många spelgrupper som riktigt fattade hur det var tänkt att spelas. Vi gjorde det definitivt inte när vi körde MP i mellanstadiet, det blev en rak och rätt seg dungeoncrawl med bossarna utplacerade lite på måfå.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Frågan är väl också hur många spelgrupper som riktigt fattade hur det var tänkt att spelas. Vi gjorde det definitivt inte när vi körde MP i mellanstadiet, det blev en rak och rätt seg dungeoncrawl med bossarna utplacerade lite på måfå.
Vi gjorde det i sådär sjuan, men jag tror att det var för att någon insett det och det sedan gått vidare genom att någon som spelat det på det viset också spelledde det så.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Vi gjorde det i sådär sjuan, men jag tror att det var för att någon insett det och det sedan gått vidare genom att någon som spelat det på det viset också spelledde det så.
Utan att ha kollat upplägget i originalet, skulle man ju kunna tänka sig olika elaka slumptabeller med ökad hotbild/risk/sökpatruller/bossar vid upptäckt/oväsen. Fanns väl ngt sådant i Ridders Rös tabeller har jag för mig?
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Frågan är väl också hur många spelgrupper som riktigt fattade hur det var tänkt att spelas. Vi gjorde det definitivt inte när vi körde MP i mellanstadiet, det blev en rak och rätt seg dungeoncrawl med bossarna utplacerade lite på måfå.
Det påpekas faktiskt explicit i originaltexten att man är tänkt att spela så. Om än inte särskilt utförligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Det påpekas faktiskt explicit i originaltexten att man är tänkt att spela så. Om än inte särskilt utförligt.
Ja, jag hade vagt för mig det, typ att mörkergasten skickas för att spana ut läget om det uppstår något tumult. Den onda sidan är tänkt att vara rätt smart och effektiv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag önskar verkligen att jag minns hur jag gjorde den gång jag spelledde Maktens portar. Jag måste ha gjort någonting rätt i alla fall, för jag minns att det var en helt okej spelupplevelse, inte bara ett springande i tomma rum.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Jag önskar verkligen att jag minns hur jag gjorde den gång jag spelledde Maktens portar. Jag måste ha gjort någonting rätt i alla fall, för jag minns att det var en helt okej spelupplevelse, inte bara ett springande i tomma rum.
Jag gillar verkligen att Maktens portar inte har det typiska i en dungeoncrawl, att man vill leta igenom alla rum för att inte missa några skatter eller XP. Det är helt vettigt att det finns en massa ställen som man inte har något intresse av att besöka - vad man borde vilja göra är att ta sig till skatten, ta den, och ta sig ut igen. Upplägget i Maktens portar stöder det bra - det är kasst att bara leta igenom allt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Det påpekas faktiskt explicit i originaltexten att man är tänkt att spela så. Om än inte särskilt utförligt.
Jag vet. Men jag tror inte vi riktigt hade referensramarna att faktiskt koppla hur man skulle genomföra det.

Edit: det kan absolut ha varit vi som var extra dåliga. :)
 
Top