DoD Ärans väg 2024

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,983
Det är lite lustigt att det ofta nämns att Undhagen INTE skrev sista delen, men inte att det var Michael Petersen som skrev den. Med tanke på Michaels övriga bidrag till rollspelshobbyn så bör allt vara mer än förlåtet? :)

Förövrigt så tycker jag inte Mörkrets Hjärta var ett så dåligt äventyr. Det är klart att man kan ogilla räls, men där och då, så var det enda jobbiga med det äventyret det sorgliga slutet.
Jag skulle vilja hävda att Mörkrets Hjärta är helt okej för din tid som fristående äventyr men dåligt som tredje del i Ärans väg. Spelade det två gånger i min gamla spelgrupp när vi unga. Första gången spelade vi det fristående och hade rätt kul. Spelledaren fick ändra en hel del i äventyret för att det skulle bli kul och även då var det en upplevelse som blev som bäst rätt hyfsat trevlig. Andra gången spelade vi det efter att först ha spelat Döda skogen och Maktens portar och det blev så dåligt att vi inte ens spelade färdigt, utan gav upp strax efter att Ljusbringaren hittats.

Med tanke på att äventyret funkar bättre som stans alone skulle det kanske vara kul att omarbeta det och släppa det fristående om tredje delen i Fria Ligans Ärans väg är helt ny 🙂

Kanske är det just för att allt är förlåtet angående Michael Petersen som han ofta inte nämns som författare till äventyret 🙂 Vill minnas att han själv erkänt att han och Undhagens stilar inte matchade varandra, att han fick väldigt kort tid på sig att skriva äventyret och att han tvekade att över huvud taget ta sig an uppgi
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Förövrigt så tycker jag inte Mörkrets Hjärta var ett så dåligt äventyr. Det är klart att man kan ogilla räls, men där och då, så var det enda jobbiga med det äventyret det sorgliga slutet.
Med tanke på att ÄVentyrsspel villet att allt skulle avrundas och knytas ihop (hellre fort än bra) så var det nog inte det lättaste att göra med tanke på hur löst, öppet och total avsaknad av en röd tråd Ärans väg var. Under omständigheterna blev det så bra man kan förvänta. Inte sämre än andra äventyr. Att den fått det statusen beror nog på det stilbrott som uppstod då de två tidigare äventyren var mer av öppna äventyrslandskap.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Som jag minns det påminner Mörkrets hjärta en hel del om Bris Brygga. Samma författare och, enligt Wikipedia, samma utgivningsår (1986). Jag har sålt mina exemplar men antar att likheterna skulle bli särskilt påtagliga om man bläddrade parallellt i dem. Har spelat båda äventyren och minns inget av dem som särskilt kul, även om jag gillar mycket av settingen i Mutant-äventyret.
 

Wintersvahn

Veteran
Joined
28 Sep 2022
Messages
8
Nya Ärans väg är ett verkligt samarbete. Jag har bearbetat Döda skogen, vilket är den del som ändras minst. @Dimfrost har gjort ett fantastiskt jobb med att bearbeta Maktens portar medan Roger Undhagen har levererat kärnan till nya Mörkrets hjärta, som skrivs ut av Mattias Johnsson Haake. Och jag är redaktör för hela alltet. David Brasgalla illustrerar, Niklas Brandt står för kartor och grafik, Francesca Bareald gör stora kartorna över Döda skogen och Österlandet och @Dante layoutar. Hoppas ni gillar! Vi räknar med färdig PDF i juni.
Spelexperten.se avslöjar att förväntad release är i november, innebär detta att juni-PDFen är en BETA-version där ni vill att vi ska finna eventuella korrfel?

Jag kommer inte ihåg hur fallet var med Monsterboken, minnet är bra men kort. 😂
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Spelexperten.se avslöjar att förväntad release är i november, innebär detta att juni-PDFen är en BETA-version där ni vill att vi ska finna eventuella korrfel?

Jag kommer inte ihåg hur fallet var med Monsterboken, minnet är bra men kort. 😂
Det var preorder-beta i Oktober förra året, release blev 2024-02 (tror den initialt var väntad lite tidigare). Dock tror jag bara det var 2 veckors beta-fönster på innehållet om minnet stämmer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Nya Ärans väg är ett verkligt samarbete. Jag har bearbetat Döda skogen, vilket är den del som ändras minst. @Dimfrost har gjort ett fantastiskt jobb med att bearbeta Maktens portar medan Roger Undhagen har levererat kärnan till nya Mörkrets hjärta, som skrivs ut av Mattias Johnsson Haake. Och jag är redaktör för hela alltet. David Brasgalla illustrerar, Niklas Brandt står för kartor och grafik, Francesca Bareald gör stora kartorna över Döda skogen och Österlandet och @Dante layoutar. Hoppas ni gillar! Vi räknar med färdig PDF i juni.
Finns brännvinsdraken med i södra dryckesförrådet? :cool:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nja, tekniskt sett bara nästan. Men det är garanterat mer brännvinsdrake och inte mindre! Det var en av sakerna jag var fullständigt klar med från första början. Och det är kul att det kommer vara fullkomligt obegripligt vad det handlar om för 95 % av alla läsare, däribland alla ickesvenskar och alla som inte har ett sjukligt intresse för gammal Äventyrsspelstrivia. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Ett paket med en tygkarta, fler (nya) skattkort, improvapen passande för de nya miljöerna, ev några initiativkort 11+, vore kul och skulle nog sälja bra.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Ett paket med en tygkarta, fler (nya) skattkort, improvapen passande för de nya miljöerna, ev några initiativkort 11+, vore kul och skulle nog sälja bra.
Eller ett knippe anpassade pappfigurer till kampanjen hade ju varit rätt hett.
 

Jens J

Veteran
Joined
9 Mar 2023
Messages
12
Någon chans på en tygkarta över Döda Skogen?
Ja det är nästa ett måste nu när man vant sig att spela med tygkartorna till Svärdet Sång och Dimmornas dal. Det går inte att lägga fram en tygkarta på spelbordet. Så +100 på det förslaget
 
Top