Nekromanti Bioshock Infinite gender FAIL

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
förstår inte riktigt? måste båda stå jämsides på bilden med varsitt lika stort vapen för att det ska va bra då eller?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
CromX said:
förstår inte riktigt? måste båda stå jämsides på bilden med varsitt lika stort vapen för att det ska va bra då eller?
Skitig, manlig och beväpnad actiohjälte + sminkad flicka i finkläder är nog även det en "del" av problemet, inte bara posen. Tolkningen är givetvis personlig men jag ser inte två äventyrare, jag ser en äventyrare och ett våp.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ser inte alla actionfilm/spel/serie/whatever-bilder ut så där? Det är ju inte något fullständigt chockerande precis om man tagit den minsta del av vår kultur (eller antagligen nån kultur alls).

Om du reagerar på sånt måste du ha svårt att ta dig genom vardagen liksom.

Sen vet jag inte ens om det är något fel med den här typen av bilder. Visst, det kanske vänder sig mer till killar, men det är trots allt en större grupp killar som spelar. Annars hade det kanske sett ut som ett harleqiun-omslag eller nåt. :gremsmile:
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
ska det föreställa två äventyrare då? det lilla jag läst om spelet är att det är någon kvinna/flicka/tjej som ska räddas?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Ser inte alla actionfilm/spel/serie/whatever-bilder ut så där? Det är ju inte något fullständigt chockerande precis om man tagit den minsta del av vår kultur (eller antagligen nån kultur alls).
Chockerande? Nej. Trist? Ja.

Ond bråd död said:
Om du reagerar på sånt måste du ha svårt att ta dig genom vardagen liksom.
Varför skulle man ha det? Jag stöter på ganska många saker jag tycker illa om i min vardag, från folk som kommer sent till mina lektioner till datorer som inte fungerar som de ska. Livet går vidare, liksom. Men det gör inte att man tycker bättre om det där man tycker illa om.

Ond bråd död said:
Sen vet jag inte ens om det är något fel med den här typen av bilder. Visst, det kanske vänder sig mer till killar, men det är trots allt en större grupp killar som spelar. Annars hade det kanske sett ut som ett harleqiun-omslag eller nåt. :gremsmile:
Fel med det individuella omslaget? Nej, inte nödvändigtvis.

Problematiskt att såpass många omslag/affisher/etc ser ut sådär, och därmed hjälper till att understödja tanken på män som hjältar och kvinnor som våp? Ja.

Det går ypperligt att göra hårda actionomslag med sammanbitna kvinnor också. Det är naturligtvis en avvägning: Å ena sidan det här med att fånga tilltänkt publik (där man då får anta att de inte vill ha några kvinnliga kunder eller att dessa iaf är satta på undantag, och inte heller vill ha några killar som ogillar den typen av omslag som kunder... Öht är jag skeptisk till att såna omslag automatiskt säljer, de verkar mer göras av tradition), å andra sidan det här med att fundera över hur man påverkar sin publik, och vilket ansvar man har lust att ta över den påverkan.

Det är väl klart att man kan välja att helt bortse från vilken inverkan ens verk har på publiken, men det är också ett ideologiskt, moraliskt val - precis som det är ett ideologiskt, moraliskt val att ta det ansvaret. Inget av alternativen är fria från ideologi, liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
CromX said:
ska det föreställa två äventyrare då? det lilla jag läst om spelet är att det är någon kvinna/flicka/tjej som ska räddas?
Jag har inte läst något alls om spelet, men det där gör ju i så fall inte saken ett dugg bättre. Snarare sämre.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
CromX said:
ska det föreställa två äventyrare då? det lilla jag läst om spelet är att det är någon kvinna/flicka/tjej som ska räddas?
Elizabeth är väl, om jag inte har helt fel, någon form av magiker som kan göra en hel del awesomeness. I en av trejlersarna har man till och med skrivit ut att hon kan ta vara på sig själv och illustrerar detta med att hon sparkar en "fiende" mellan benen. Så, ja, fail.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Som vanligt gillar jag inte den förvridande överdriften i en i grunden inte helt fel argumentation.

Jag stör mig iofs också ibland när folk i film ser ut som om de lade tid på sitt utseende när det storymässigt *verkligen* inte kan ha varit en prioritet.

Men att skilja de två här med "jag-hade-tid-att-stå-vid-spegeln" håller inte.
Mannen på bilden ÄR motsvarigheten av sminkad.
Han hann tydligen tvätta och stryka håret, han har på sig en ren skjorta med krage etc etc och den är inte ens skrynklad efter vad han nu har varit med om nyss. Han är inte röd och svettigt i ansiktet, han har inga finnar, han *ser ut* - jag vet inte hur bilden lyckas med det men det gör han - som om han luktar fräsch. Inga ögonringar heller. Tydligen hann han inte bara duscha men har till och med sovit gott.

Kvinnan också, förstås, men att hon hade tid för morgontoilette har artikeln ju redan avslöjat.

Och orakad? Hallå? Orakad kan nog anses som en form av smink på viss sätt - ansiktsdekoration iaf. En välodlad stubb i rätt stadium, som är snygg men inte ofräsch, det är inte heller så lätt att uppnå.
Jag för men del vill se orakade män. Ta bort skäggstubb, och han sjunker med en gång ett halvt trapphus på attraktivitetsskalan.

Det är nu enbart personlig smak och har lite med saken att göra. Jag menar bara, i mina ögon är mannen på bilden inte mindre stylad än vad kvinnan är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
CromX said:
visst men det är ju en smaksak
I viss mån är det väl en smaksak huruvida man uppskattar könsstereotypa historier, visst - det är det väl ingen som ifrågasatt?

Eller snarare, det är subjektivt - jag ogillar ju inte sådana historier pga de individuella historierna utan pga det mönster de är en del av.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
och du menar då alltså att man inte kan ta vara på sig om man ser ut aom kvinnan på bilden?
 

CromX

Veteran
Joined
17 Sep 2010
Messages
86
det jag menar är att det helt enkelt ligger i betraktarens ögon :gremsmile: viist kan man störa sig på att det r "stereotyåiska" roller men man kan också bortse från det. t.ex. personligen hade det inte gjort mig det minsta lm man valt att göra kvinnan till hjälte och mannen till den där personen som ser lite smånervös ut där bakom. det själva storyn och spelkänslan som tilltalar mig i ett spel
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
krank said:
Fel med det individuella omslaget? Nej, inte nödvändigtvis.

Problematiskt att såpass många omslag/affisher/etc ser ut sådär, och därmed hjälper till att understödja tanken på män som hjältar och kvinnor som våp? Ja.
Något liknande det här funderar jag på att tatuera in på underarmen, så kan jag visa det och slippa säga det hela tiden... Fast det hade ju förstås inte hjälpt över internet. Hmmmm
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
CromX said:
och du menar då alltså att man inte kan ta vara på sig om man ser ut aom kvinnan på bilden?
Jag menar att hon inte är klädd på ett sätt som är praktiskt med tanke på de strapatser hon ger sig ut på. Det här är ett tydligt mönster.

Du tycker alltså inte att bilden sänder ut signaler av typen "gammaldags könsstereotyper", eller ser du stereotyperna men tycker att de är något bra?

Tycker du att en bra eller i alla fall oproblematisk avbildning av en kvinnlig äventyrare skulle kunna vara i stil med: bikini, jättebröst, timglasmidja, svallande hår och hård sminkning? Jag vill mena att man "kan ta vara på sig" även om man ser ut så, det är inte vad diskussionen rör.

Om du inte förstår problemet så kan det bli svårt att diskutera kring det. Beskriv gärna vad du uppfattat det som att jag upplevt problematiskt så kan vi se om jag kan ställa eventuella missförstånd till rätta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alternativa postrar med samma karaktärer är ännu värre, FYI:

<a href="http://itechbook.net/wp-content/uploads/2013/02/bioshock_infinite_2013_game-wide.jpg" rel="nofollow" target="_blank">[/url]

</a>
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag skulle inte kalla "könsstereotypen" för gammaldags faktiskt. Snarare dagsaktuell.

Men är det så fel med en manlig roll som beskyddande? (För så mkt mer kan inte jag utläsa av bilden, både är som sagt snygga på sitt sätt) För könsroller kommer vi nog aldrig ifrån.

Sett tillsammans med allt annat inom vår kultur så passar det förstås in i ett mönster, men jag tycker inte bilden bär någon skuld för den sakens skull, snarare borde det vara förlåtande.

Jag menar att det är väldigt konstigt att hacka på just den här bilden, när den trots allt är väldigt harmlös. Hade TS lagt upp en artikel om Duke Nukem (tror jag det var) så hade det varit en annan sak, men TS tenderar angripa rätt harmlösa mål av nån anledning. Minns nåt om rollspel med betyg från tidigare.

Jag finner det mystiskt att man så gärna, och helt oförlåtande angriper det som är normalt (just nu) för vår kultur utan hänsyn till att vi alla, även bildskaparen, är "barn av vår tid". Jag kan förstå att många har brått att få till en förändring (och en hel del bara dras med), men jag skulle önska lite mer sans. Lite mer lagoma mått och en mer förlåtande inställning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Jag finner det mystiskt att man så gärna, och helt oförlåtande angriper det som är normalt (just nu) för vår kultur utan hänsyn till att vi alla, även bildskaparen, är "barn av vår tid". Jag kan förstå att många har brått att få till en förändring (och en hel del bara dras med), men jag skulle önska lite mer sans. Lite mer lagoma mått och en mer förlåtande inställning.
Jag upplever det rätt så annorlunda mot för dig, men förstår hur du kan göra den tolkningen. (Därmed inte sagt att jag gör "rätt" tolkning och du gör "fel"; vi gör olika, det är hela saken).

Jag ser det lite som Bechdeltestet. Att en specifik film failar eller lyckas med Bechdeltestet är ingen big deal egentligen, för det Bechdeltestet handlar om är inte de specifika exemplen (även om det säkert kan låta så ibland), utan om det systematiska.

Lite samma sak ser jag här, även om jag tror det skulle vinna mycket på att vara tydligare uttryckt: Det är inte nödvändigtvis så att det är tänkt som ett hackande på det enskilda verket. Jag ser det mer som hackande på strukturen, med det enskilda verket som exempel och indikator.
 
Top