Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Let’s call what it is: creativity.
Din och min uppfattning om vad kreativitet är är verkligen helt väsensskild. Det är som att vi pratar helt olika språk (och då menar jag inte engelska/svenska).

För mig står det du gör i direkt motsatsförhållande till vad jag uppfattar som kreativitet.

Jag blir fan helt förtvivlad över det här.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Din och min uppfattning om vad kreativitet är är verkligen helt väsensskild. Det är som att vi pratar helt olika språk (och då menar jag inte engelska/svenska).

För mig står det du gör i direkt motsatsförhållande till vad jag uppfattar som kreativitet.

Jag blir fan helt förtvivlad över det här.
Jo, det är en kreativ process som pågår, helt klart. Sånna har jag haft tillräckligt många genom åren för att känna igen. Sen är verktyget jäkligt märkligt på alla plan, men det är en annan sak.

Men samtidigt tycker jag inte att AI-bilder är konst i någon egentlig mening.


Så man får väl säga att jag fortfarande provtränker högt om det här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Det är nämligen så att det som skapar intressanta bilder (här inkluderar jag rörlig bild och animation) handlar om oerhört mycket mer än teknisk utförandeförmåga, och det är inte helt och hållet subjektivt eller "upp till var och en" vad som skapar bilder som väcker intresse. Det finns bevisad, beprövad erfarenhet av vad som funkar och inte funkar. Det går att gå långa utbildningar i hur man skapar bildkonst som säger vissa saker och tekniker att lära sig för att uttrycka sig på vissa sätt.
Komposition är viktigt. Att ha verktyg är inte tillräckligt. Här är några som hade kunskap för ett år sedan och använde AI för att göra en kortfilm:


Idag hade man kunnat AI-generera musik och röster.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
respektlös mot ett gigantiskt stort och väl etablerat fält av teoretiska och praktiska kompetenser, som många människor har stor kunskap inom och förståelse för
Det där var ett långt inlägg om ett ämne jag inte är särskilt intresserad att ge mig in på, men kan summera min ståndpunkt med följande:
  • Du har absolut poänger i det du säger, men jag ser det inte som hela sanningen.
  • Det som infekterar diskussionen är fanatiker på båda sidorna*. Många förkastar helt det du säger (vilket jag inte håller med om). Men många håller det också som någon slags absolut oemotsäglig sanning (vilket jag alltså inte heller håller med om).
  • Går det att kvantifiera som konkreta regler, är det troligen bara en tidsfråga innan AI kan lära sig det också.
  • Smak är inte heller hela sanningen, men är ABSOLUT relevant
  • Det är aldrig fel att utmana etablissemanget**.
Punk 4 Ever.PNG

* Plus folk som är förståeligt upprörda eftersom deras levebröd är hotat i nån utsträckning så klart. Jag räknar inte dem till fanatikerna.
** Det sagt är jag fortfarande skarpt emot AI-konst för kommersiellt bruk.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
  • Det är aldrig fel att utmana etablissemanget**.
Men vilka menar du är etablissemanget du tycker att ai utmanar? Ai är ju techjättarna, multimiljardföretagen, hollywood, de stora medieföretagen. Det är de som driver ai framåt och vittrar vinst och kostnadsbesparingar. I ai-striden mellan skådespelarfack och hollywoodproducenter - är det då skådisarna och manusförfattarna du ser som etablissemanget?

Jag fattar inte.

Ai etablissemangets verktyg först och främst.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
är det då skådisarna och manusförfattarna du ser som etablissemanget?
Gud nej!

Elitismen däremot.

Åsikter som den här:

Att skapa konst med "själ" är en färdighet som man behöver lära sig, ofta genom att studera just det specifikt och över lång tid, då det finns regler och riktlinjer kring vad människor uppfattar som tilltalande i bilder, som utvecklats och förfinats över hundratals år.
Absolut inget ont om konstnärer som tillägnar långt tid åt att studerar regler och riktlinjer som utvecklats över hundratals år. Jag ifrågasätter inte heller att det säkert kommer ge resultat (givet tillräcklig dedikering och allt sånt).

Men jag har rätt lite tålamod med folk som säger att det är enda vägen. Att de där reglerna och riktlinjerna är absoluta sanningar som måste följas. Folk som försöker tvinga in konsten i en ram [pun intended] och stänga ute allt som inte uppfyller deras syn på konst (men just DET har vi ju ältat till döds i den där "vad är konst"-tråden).

Och jag tycker inte att _AI_ utmanar etablissemanget. Precis som att det är inte gitarren man spelar på som gör musiken till punk.

Det är en annan sak som jag tycker infekterar debatten; när folk klumpar ihop alla aspekter till bara "AI" och sen "För eller Emot?". Det finns flera aspekter av AI jag är stenhårt emot (den här skiten med att betala skådisar en dagslön för att scanna av dem och sen äga AI-rättigheterna för evigt!? Räck mig en gatsten, broder!). Vissa aspekter är jag i vart fall _försiktigt_ för (En SL som uteslutande för hemmabruk kan generera bilder till sin kampanj och visa för spelarna runt bordet). Och många aspekter tycker jag är komplicerade och saknar en mer nyanserad debatt om (Exempelvis om AI-bilder per automatik är stöld. Men just den debatten sträcker sig så klart mycket längre än till bara AI).

Virtue itself turns vice, being misapplied;
And vice sometimes by action dignified.
Within the infant rind of this weak flower
Poison hath residence and medicine power...
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
210
Elitismen däremot.
Något som verkligen bekymrar mig något alldeles oerhört är hur socialt accepterat det är att totalt sakna respekt för hantverket bakom allt kulturskapande. Alla älskar att njuta av frukterna av andras hårda slit, men när det påtalas att det ligger färdighet och arbete bakom, då är det minsann "elitism". Varför förtjänar inte kulturskaparen den respekt för sitt värv och anskaffade kompetens som ingenjören, läkaren eller snickaren får?
Varför skall vi ljuga och påstå att det räcker med inspiration och infall för att skapa konst och kultur med verkshöjd, när det bevisligen inte är sant, bara för att folk som valt att inte lägga ner det nödvändiga arbetet inte skall känna sig exkluderade?

Men jag har rätt lite tålamod med folk som säger att det är enda vägen. Att de där reglerna och riktlinjerna är absoluta sanningar som måste följas. Folk som försöker tvinga in konsten i en ram [pun intended] och stänga ute allt som inte uppfyller deras syn på konst (men just DET har vi ju ältat till döds i den där "vad är konst"-tråden).
Återigen, det handlar inte om tycke och smak, utan om anskaffade kunskaper och beprövade metoder.
Reglerna och riktlinjerna handlar inte om vad man får eller inte får göra för att något skall "anses vara konst", utan om hur man bör gå till väga för att åstadkomma det resultatet man eftersträvar.

Förstår man inte proportion, förkortning, line-of-action, linjevikt, rytm, pose mm så kommer ens figurteckning se stel och tråkig ut. Förstår man inte squash-and-stretch så kommer ens animation blir platt och stel. Förstår man inte perspektiv eller volym kommer bilden bli platt. Förstår man inte färg och färglära så kommer ens färgval bli märkliga och oattraktiva, förstår man inte formspråk och typografi kommer ens grafiska design inte se bra ut. Reglerna handlar om vad som fungerar, bortom både individens och någon imaginär konstkommittés smak eller åsikt.

Det handlar inte om någons "syn på konst", utan det handlar om att vissa egenskaper gör bilder (inkl rörlig bild) attraktiva och tilltalande för en publik mer än andra, och att dessa egenskaper är inte helt och hållet slumpmässiga utan följer specifika mönster. Mönster som folk som sysslat med bildkonst under århundradena har observerat, analyserat, lärt sig av och applicerat.
Det är absolut helt okej att inte känna till eller förstå att så är fallet, men det är en annan sak enligt mig att hävda att det inte förhåller sig så, eller till och med att anse att påpekanden om att det skulle förhålla sig på det viset på något sätt är "elitism".

Dessutom är det så att i de absolut flesta sammanhang där nya kulturella rörelser växt fram och gjort uppror mot etablerade normer och värden inom kulturen, om det så är surrealisterna och expressionisterna, eller punkare och graffitimålare, så har det nästan alltid gjorts utifrån en position av djup kunskap och förståelse för dessa regler. Det är lättare att göra uppror mot regler om man vet vad dessa är, och det är ofta i valet att bryta med regelverken som nya kulturella rörelser uppstår.

Om vi skall ta punken som exempel så var det ju just precis det den gjorde.
Punken var ett uppror mot dåtidens kulturella ideal inom rockmusiken. Man ansåg att rockmusiken hade blivit för abstrakt, pompös och otillgänglig. Man ville bryta mot de konventionerna och gick därför tvärt emot vad som kommit tidigare, bytte ut komplexitet och krångel mot rakhet och energi och skapade, genom att förstå vad man kritiserade, någonting nytt som blev relevant i kontrast till det man gjorde uppror emot. Men i skapandet av det upproret så skapade man också samtidigt massor av egna regler, punken var inte en formlös free-for-all utan ett specifikt uppror mot ett specifikt uttryck. Det är så all kultur utvecklas och förändras.

Så för att återkoppla detta till AI och frågan om "själlöshet":

Eftersom den typ av bildskapande som är relevant i detta sammanhang är den typ av bilder som generativ AI främst spottar ur sig, så är det i relation till den typen av bildskapande den oftast kritiseras för. Alltså representativt bildskapande som väldigt ofta föreställer olika figurer, scener, objekt eller landskap.

De "regler" som finns för sådant bildskapande handlar inte om vad som är "riktig konst", utan handlar om hur man skapar sådana bilder för att de skall vara tilltalande eller intressanta. Här misslyckas AI otroligt ofta och skapar bilder som i de flesta fall är gräsliga, men som i bästa fall bara är stela och derivativa. De upplevs av många som "själlösa" för att det är precis vad dom är, det finns ingen beslutsfattandeprocess bakom och det syns i bilderna på ett sätt som kan vara svårt att sätta fingret på, men som ger starka "uncanney valley"-vibbar.

För någon som vet vad det är den tittar på, någon med bildskapande kompetens, är det oftast lättare att peka ut vad problemen är. AI förstår inte ljussättning, är otroligt usel på färgval, kan inte hålla en stil utan blandar fotorealism med måleri och teckning på ett oerhört onaturligt sätt, kan inte hantera perspektiv, skapar aldrig bilder med tydligt fokus eller en berättande röst utan överväldigar tittaren med detaljer, förstår inte mänsklig fysik eller rörelse och ansiktsuttryck så kan inte kommunicera subtilitet, så ansiktsuttryck och kroppsrörelser blir antingen väldigt stela eller oerhört underliga, är estetiskt inkonsekvent och väldigt tydligt derivativ från sin inlärningsdata, vilket gör att även om många AI bilder är rent strikt unika (den enda bild som ser ut så) så är de väldigt sällan minnesvärda.

Men eftersom AIn inte förstår reglerna så bryter den heller inte mot dem på något intressant sätt, utan försöker imitera regelverken och misslyckas, men kompenserar det med massa annat för att ändå skapa väldigt ytligt tilltalande bilder, och detta upplever då många människor rent intuitivt som oattraktivt, och det sätt många väljer att uttrycka denna känsla är "själlöst".

Finns det uttrycksfulla, intressanta, vackra och unika AI-skapade konstverk där ute i etern?
Ja, alldeles säkert. Enligt vissa bedömningar är det redan så att en majoritet av allt bildmaterial på internet är AI-genererat, och i det sammanhanget med den oändliga flodvåg av material som skapas hela tiden handlar det snarare om ren matematik. Av de många miljarder AI-genererade bilder som finns där ute blir "bra AI-konst" mer en fråga om sannolikhetslära än något annat. Men då uppstår en annan fråga som också är väldigt relevant att ställa när det kommer till konst och kulturskapande, vad är syftet med alla dessa potentiellt jättebra och fina AI-bilder, vad fyller de för funktion?

Jag tycker det är relevant att fråga sig, för vad jag söker (och vad som återigen bevisligen är det som kulturellt skapar bestående avtryck i kulturen) i all kultur jag konsumerar är först och främst mening. Vad är det skaparen av verket vill säga, vad är tankarna och känslorna bakom, hur kommunicerar jag och verkets skapare över tid och avstånd genom dess uttryck. Försvinner det från kulturen så försvinner ju också hela syftet med att överhuvudtaget konsumera kultur, och då söker i vart fall jag hellre denna mening någon annanstans.

Nu blev det ett sketalångt inlägg, och jag hade egentligen tänkt ta upp en massa andra saker som är relevanta för diskussionen, nämligen hur mycket av generativ AI som bara är rökridåer i marknadsföringssyfte, hur de estetiska uttrycken väldigt tydligt är inriktade på att åstadkomma sådant som funkar i flöden på sociala medier snarare än fylla några direkta andra syften, hur tekniken inte alls är särskilt imponerande eller ens avancerad, och därför inte heller speciellt kompetent, hur man hade kunnat göra saker väldigt mycket mer effektivt, men eftersom syftet med generativ AI främst är att skapa medial hype genom teknik som ser spektakulär ut och blåsa upp företagsvärderingar och få loss riskkapital till techbolag så väljer man att fokusera på det som genererar mest wow-faktorn för minsta möjliga arbete snarare är att faktiskt ta fram intressant teknik etc etc. Men jag skiter i det, det blev helt orimligt långt och ordrikt som det är.

På väldigt väldigt många sätt är hela AI-hypetåget bara blockchain och NFTs om igen. Det är en i många fall rent praktiskt oanvändbar teknik som lanseras för att locka investerare och ge techbranchen en ny omgång konstgjord andning.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Nu blev det ett sketalångt inlägg
Yupp. Inte en chans att jag orkar läsa allt det där är jag rädd, så ber om ursäkt i förväg för att jag missar nyansera efter min genomskummning =)

Något som verkligen bekymrar mig något alldeles oerhört är hur socialt accepterat det är att totalt sakna respekt för hantverket bakom allt kulturskapande.
Mmm, det som bekymrar mig är hur socialt accepterat det är att klanka ner på saker för att de är enkla. Hur benägna folk är att avskriva sånt som inte ligger på "elitnivå".

Hötorgskonst har sin plats. Det måste inte vara ett orginal från Picasso.

Stekt falukorv med makaroner är gott och tillfredsställande ibland. Det måste inte vara Blumenthals molekylära gastronomi.

Ibland vill man bara sparka lite boll, utan regler eller dommare. Det måste inte vara fotbolls-VM.

Någons halvfärdiga, rollspelsutkast med marginalanteckningar kan vara nog så inspirerande och spelbart, som vilken superdesignad specialutgåva som helst.

Det handlar inte om att vara respektlös mot kunniga hantverkare. Det handlar om att det finns saker och situationer som inte _kräver_ skickliga hantverkare. Det är inget _fel_ i att anlita en skicklig hantverkare även i sånna situationer. Men det behöver inte heller vara fel att ta genvägar och något halvdant.

Sen säger jag inte emot att det finns massor av folk som totalt saknar respekt för hantverket och hantverkare. Den där typen som svarade på Vitulvs karta med "DallE, fem minuter" och postade en AI-karta som skulle fått Escher att skrika av förtvivlan. Blä för den typen, liksom.

Men det går att vara nyfiken på AI utan att vara den typen.

Det är en i många fall rent praktiskt oanvändbar teknik som lanseras för att locka investerare och ge techbranchen en ny omgång konstgjord andning.
I många fall oanvändbar, absolut. AI-bros får mig att klia mig i huvudet och undra hur fan de tänker. Om de tänker. Lite som när de skulle stoppa in bluetooth och Wifi i _allt_. Jag behöver liksom inte ha min eltandborste ansluten till min i-phone. Och jag behöver inte ha en Ai i min sökmotor.

Men det finns också fall där den är väldigt användbar.Jag ser inte varför det måste vara antingen svart eller vitt.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
210
Mmm, det som bekymrar mig är hur socialt accepterat det är att klanka ner på saker för att de är enkla. Hur benägna folk är att avskriva sånt som inte ligger på "elitnivå".
Det är det ingen som gör, men det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Det går att vara medveten om att det ofta krävs inlärda färdigheter och kunskaper för att skapa konst och kultur som berör eller får värde för människor och samtidigt se både nyttan i och känna uppskattning inför det enkla och simpla.

Men det är inte det AI-diskussionen handlar om, i princip inte alls faktiskt.
Det hela den generativa AI-utvecklingen syftar till är att imitera kunskaper, färdigheter och verkshöjd, ofta i syfte att försöka ersätta dem. Anklaganden om "elitism" när man problematiserar det är ju verkligen bara att både dansa efter techjättarnas pipa och föra deras argumentation och marknadsföring åt dem.

Det är konsthantverkets fuskbyggen, slott byggda på sand.

Hela AI-diskussionen får mig att känna mig som Mugatu från Zoolander

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Det är det ingen som gör
Utanför den här forumet är det absolut folk som gör det. I den här tråden vill jag så klart inte uttala mig om vad andra menar, men jag får ibland absolut känslan av det drar åt det hållet =)

Det går att vara medveten om att det ofta krävs inlärda färdigheter och kunskaper för att skapa konst och kultur som berör eller får värde för människor och samtidigt se både nyttan i och känna uppskattning inför det enkla och simpla.
Känns som att vi säger exakt samma sak här.

Även om jag gissar att vi inte är överens, eftersom jag inte ser varför inte (vissa aspekter av) AI kan ingå där.

Men det är inte det AI-diskussionen handlar om, i princip inte alls faktiskt.
Det är vad den borda handla om. Men istället blir det oftast bara fantikerna på båda sidorna som skriker på varandra. Vilket är rätt synd, för det leder liksom ingenstans. Men det ligger i tiden. Hata eller älska. Inget däremellan.

Det är synd.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
210
Det är vad den borda handla om.
Det är det.

Jag postade tidigare i tråden en video som i väldigt mycket i princip helt överlappar med min syn på fenomenet och tekniken, jag är inte "fanatiskt" en motståndare till AI. Men det jag ser som det problematiska med tekniken är att den är inte utvecklad för att möjliggöra, stärka eller lyfta upp mänskligt kreativt skapande. Det är inte en teknik utvecklad av kreatörer eller för kreatörer. Dess syfte idag är att imitera och ersätta mänsklig kreativitet.
Eller inte ens det egentligen, dess syfte är att få det att se ut som det för att skapa medial hype och ännu en i raden av techbubblor.


Tekniken är till för att använda imitationer av mänsklig kreativitet för att sälja drömmen om en framtid vi inte ens är påväg mot, för att pumpa upp värderingar i start-up bolag och skilja riskkapitalfonder från sina pengar. Det är till 99% en ekonomisk utveckling vi ser, dold under en tunn fernissa av teknik. Det är frustrerande att folk går på det. Igen.

Men kreativa människor kommer fortfarande vara kreativa, och oavsett vad teknikens syfte är så kommer den att i rätt händer användas för att skapa ny, spännande och hittills ej skådad konst. Men de färdigheterna som kommer krävas kommer fortfarande vara samma som de som krävdes innan i mångt och mycket, och är det inte samma färdigheter så är det i så fall nya färdigheter som kommer behövas, och de kommer vara lika otillgängliga i morgon som igår, konsten kommer fortsatt inte att skapa sig själv.

Idag kan en skicklig animatör och tecknare på sin fritid och med minimal budget helt på egen hand skapa verk i Clip Studio Paint som för 20 år sedan hade krävt en mångmiljonbudget och ett stort team. Med Godot, Blender och FL-studio kan en ensam spelutvecklare idag skapa spel som AAA-industrin för 15 år aldrig hade kunnat drömma om.

Med AI-teknik kommer skickliga skapare kunna skapa nya saker, tidigare omöjliga saker, fantastiska saker. Men det kommer fortfarande kräva färdighet och kunskap av en mänsklig skapare för att kunna vara bra eller relevant kultur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Det är det.
Nu hänger jag inte med längre. Jag tyckte du nyss sa att det inte var det?

Jag tror jag missförstår något.

Men det kommer fortfarande kräva färdighet och kunskap av en mänsklig skapare för att kunna vara bra eller relevant kultur.
Där håller vi så klart inte med varandra alls. Men som sagt har vi en hel tråd dedikerad till "vad är konst", så jag hänvisar till samtliga mina svar i den tråden ;)
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
210
Nu hänger jag inte med längre. Jag tyckte du nyss sa att det inte var det?
Eller såhär, jag anser absolut inte att AI diskussionen "borde" handla om:

Mmm, det som bekymrar mig är hur socialt accepterat det är att klanka ner på saker för att de är enkla. Hur benägna folk är att avskriva sånt som inte ligger på "elitnivå".
Eller någon sorts fruktlös diskussion om "vad som är konst", den påstådda elitismen är nämligen i mångt och mycket ett hjärnspöke.
Självklart finns det elitism inom konsten och kulturen, men en massiv mängd av elitism-anklagelserna kommer inte från en position av att värna alternativa uttryck, utan från en djup respektlöshet gentemot all typ av kulturskapande maskerad som någon sorts omsorg om allas lika värde.

Däremot så anser jag att en betydligt mer intressant diskussion om AI inte handlar om "för" eller "emot" AI, utan om vilken plats AI kan ha som verktyg inom kulturskapandet.

Där håller vi så klart inte med varandra alls. Men som sagt har vi en hel tråd dedikerad till "vad är konst",
Jag har i denna diskussion överhuvudtaget inte lyft frågan om "vad som är konst", då jag tycker den diskussionen är helt ointressant.

Det jag påpekat är att oavsett vad ens personliga åsikter är så får viss kultur genomslag och annan kultur får det inte. Viss kultur skapar kulturella rörelser, blir uppskattad och uppmärksammad, påverkar kulturen och samhället, blir populär antingen bland "massan" eller skapar subkulturer och alternativa uttryck. Vi har en kulturhistoria att se tillbaka till, det är ett ämne det går att lära sig om och skaffa kunskaper inom utöver vad man råkar ha för interna känslor som individ, och det går att lära sig saker om det.

När jag säger att det kommer behövas färdigheter och kunskap för att med AI skapa kultur som kommer ha en kulturell påverkan så är det för att det hittills, genom all mänsklig historia, är det som bevisligen krävts. Det kan man såklart ha olika åsikter om, men det blir ju inte mindre sant för det.

Och det kanske är elitism, men i min mening så är det elitism på samma nivå som det är när mekanikern påpekar att du behöver byta olja för att inte motorn skall skära sig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
den påstådda elitismen är nämligen i mångt och mycket ett hjärnspöke.
Där är vi så klart inte alls överens. Den elitismen finns lika väl som den respektlöshet du talar om. Eller rättare sagt: respektlösheten finns på båda sidorna i stor utsträckning.

Däremot så anser jag att en betydligt mer intressant diskussion om AI inte handlar om "för" eller "emot" AI, utan om vilken plats AI kan ha som verktyg inom kulturskapandet.
Ah, yes. Där är vi helt överens! Problemet är nog att vi inte är överens om en massa kringliggande saker varpå jag tror du nog alltid kommer se mig som en smula respektlös, och jag dig som en smula elitistisk ;).

Men förhoppningsvis går det att hitta en gemensam markbit att bygga vidare på.

Jag har i denna diskussion överhuvudtaget inte lyft frågan om "vad som är konst", då jag tycker den diskussionen är helt ointressant.
Well, som sagt har jag mest skummat dina längre inlägg så det är full möjligt att det är jag som missat nyanserna eller helt missförstått vart du velat komma.

Intrycket jag fått från det jag läst är att du inte tycker konst och kultur är fråga om "tyckte och smak". Medan jag tycker det är uteslutande baserat på tycke och smak. Vilket kändes som en återkommande debatt i just "vad är konst"-tråden =).

(Sen att det finns vissa smaker som alltid går hem är så klart en annan sak)

När jag säger att det kommer behövas färdigheter och kunskap för att med AI skapa kultur som kommer ha en kulturell påverkan så är det för att det hittills, genom all mänsklig historia, är det som bevisligen krävts.
Nej då, det räcker men en tillräckligt stor slägga ;). AI har redan nu en rätt påtaglig kulturell påverkan. Inte uteslutande bra. Inte uteslutande dålig. Men definitivt närvarande.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,377
Jag har i denna diskussion överhuvudtaget inte lyft frågan om "vad som är konst", då jag tycker den diskussionen är helt ointressant.

Det jag påpekat är att oavsett vad ens personliga åsikter är så får viss kultur genomslag och annan kultur får det inte. Viss kultur skapar kulturella rörelser, blir uppskattad och uppmärksammad, påverkar kulturen och samhället, blir populär antingen bland "massan" eller skapar subkulturer och alternativa uttryck. Vi har en kulturhistoria att se tillbaka till, det är ett ämne det går att lära sig om och skaffa kunskaper inom utöver vad man råkar ha för interna känslor som individ, och det går att lära sig saker om det.

När jag säger att det kommer behövas färdigheter och kunskap för att med AI skapa kultur som kommer ha en kulturell påverkan så är det för att det hittills, genom all mänsklig historia, är det som bevisligen krävts. Det kan man såklart ha olika åsikter om, men det blir ju inte mindre sant för det.

Och det kanske är elitism, men i min mening så är det elitism på samma nivå som det är när mekanikern påpekar att du behöver byta olja för att inte motorn skall skära sig.
Till @Rymdhamster s försvar tolkade jag dina inlägg exakt så. Som att du menar att "konst är att bemästra särskilda färdigheter" och att "det finns vissa parametrar som är objektivt estetiska och att bemästra dem är vad konst går ut på". Vilket vore en konservativ och elitistisk inställning, enligt mig, då jag tycker att man bör vara ödmjuk inför att uppfattningen av vad som är estetiskt hela tiden ändras och inte alls verkar gå att parametrisera. Man blir dock förvirrad av att läsa dina inlägg då de då och då säger något helt motsatt och plötsligt låter mer som "man bör utforska vad AI kan tillföra mänskligt skapande".

Den där videon du länkade var bra och rimlig tycker jag och helt i linje med vad jag tycker att många försöker diskutera i denna tråden, men att tonläget inte riktigt tillåter den typen av diskussioner. Det blir mer "du är en AI-bro" eller "du älskar Elon Musk" av alltihop.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man kan likna AI och dess påverkan på hur vi betraktar bilder och hantverket att skapa bilder med inverkan som kameran hade (när den spreds och blev allmän). I förlängningen kommer det givetvis påverka även konsten och hur man ser på konstnären. Dels hur de hittar nya vägar, nya uttryck och kanske att pre-AI-tekniker får nytt värde … Dels att man i förlängningen kommer se skillnad på konstnärer som använt AI som verktyg och AI-genererad bild. Ska bli intressant att se vad som händer när vi lämnat detta första stadie av förvirring.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
210
Intrycket jag fått från det jag läst är att du inte tycker konst och kultur är fråga om "tyckte och smak". Medan jag tycker det är uteslutande baserat på tycke och smak.
Som att du menar att "konst är att bemästra särskilda färdigheter" och att "det finns vissa parametrar som är objektivt estetiska och att bemästra dem är vad konst går ut på".
Det jag har skrivit är att det finns färdigheter, kunskaper och parametrar inom exempelvis bildkonst som man bör förstå och bemästra om man vill att ens konst eller skapande skall få genomslag, vinna publik eller bli uppskattad. Inte för att den skall "räknas som riktig konst" (den diskussionen är i min mening helt ointressant) utan för att man via observation och beprövad erfarenhet rakt av kan bevisa att det är så det förhåller sig.

Vill man teckna superhjälteserier så behöver man ha djup förståelse för saker som perspektiv, pose och rörelse i bild, annars kommer ingen i publiken med intresse för superhjälteserier tycka att dina bilder är spännande, och då kommer de inte intressera sig för vad du skapar. Din konst är kanske inte "mindre värd" än någon annans, men du har inte lyckats förmedla vad du ville förmedla, eller nå ut till den publik du ville ha. Då spelar det verkligen ingen roll hur mycket "äkta konst" det är.

Det positiva dock är att det som gör att vissa kan teckna superhjälteserier som bemästrar saker som perspektiv, pose och rörelse i bild är att det går att lära sig. Det finns nämligen konventioner, principer, kunskaper och färdigheter att förhålla sig till och bemästra som gör att samma person vid ett tillfälle i livet inte har förmågan att skapa bildkonst som når den tänkta publiken, men efter utbildning och övning har den förmågan och därför kan göra det.

Jag har otroligt svårt att se vad som är "elitism" i att konstatera att det förhållandet är verkligt. Kreativitet är inte magi.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,377
Det jag har skrivit är att det finns färdigheter, kunskaper och parametrar inom exempelvis bildkonst som man bör förstå och bemästra om man vill att ens konst eller skapande skall få genomslag, vinna publik eller bli uppskattad. Inte för att den skall "räknas som riktig konst" (den diskussionen är i min mening helt ointressant) utan för att man via observation och beprövad erfarenhet rakt av kan bevisa att det är så det förhåller sig.

Vill man teckna superhjälteserier så behöver man ha djup förståelse för saker som perspektiv, pose och rörelse i bild, annars kommer ingen i publiken med intresse för superhjälteserier tycka att dina bilder är spännande, och då kommer de inte intressera sig för vad du skapar. Din konst är kanske inte "mindre värd" än någon annans, men du har inte lyckats förmedla vad du ville förmedla, eller nå ut till den publik du ville ha. Då spelar det verkligen ingen roll hur mycket "äkta konst" det är.

Det positiva dock är att det som gör att vissa kan teckna superhjälteserier som bemästrar saker som perspektiv, pose och rörelse i bild är att det går att lära sig. Det finns nämligen konventioner, principer, kunskaper och färdigheter att förhålla sig till och bemästra som gör att samma person vid ett tillfälle i livet inte har förmågan att skapa bildkonst som når den tänkta publiken, men efter utbildning och övning har den förmågan och därför kan göra det.

Jag har otroligt svårt att se vad som är "elitism" i att konstatera att det förhållandet är verkligt. Kreativitet är inte magi.
Vi har helt enkelt missförstått dig. Det enda du säger är att man måste kunna något (vad det än må vara) för att lyckas med något (vad det än må vara). Och så är det ju.
 
Status
Not open for further replies.
Top