Nya grejor att ha till grillat?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Spetskål. Dela dem på längden och grilla dem.

Kapa upp blomkål och broccoli i mindre buketter och lägg dem i en ugnsfast form med salt och en överdos av smör och ställ den på grillen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Limemarinerad flankstek är en höjdare. Kör det istället för köttfärs i tacon. Marinera över natten (viktigt, enzymerna måste jobba!). Om man inte vet skillnaden mellan flank- och flapstek så gör det inget för båda blir utmärkta.

Fläsksida är en underskattad grilldetalj och så även tjocka revben.

Röka räkor kan man göra enkelt i en klotgrill om man håller nere tempen. Då blir det som att åka till smögen fast mycket billigare!

Ett lifehack jag har är att köpa prime cut högrev. Då får man en rejäl jävla entrecote (iaf en bit av den) för halva priset. Kan med fördel tillagas och trancheras som tagliata.

Lamm i alla former trivs utmärkt på grillen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Tzatziki är en klassiker till grillat.

Vill man variera så kan man grilla paprika, chili och några vitlöksklyftor. Får man till paprikan och chilin rätt (hög temperatur) så kan man bara dra bort skinnet. Vitlöken ska vara mosig, men inte bränd, så den vill man inte ha över direkt eld. Mixa allt med creme fraiche och smaka av med salt och peppar. Passar fantastiskt bra till grillat!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Limemarinerad flankstek är en höjdare. Kör det istället för köttfärs i tacon. Marinera över natten (viktigt, enzymerna måste jobba!). Om man inte vet skillnaden mellan flank- och flapstek så gör det inget för båda blir utmärkta.
Om man ska marinera flankstek kan jag rekommendera att purea ner kiwi i marinaden. Det innehåller ett enzym som bryter ner köttet, så du får ett mörare resultat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Grillas det kyckling o starkare korv så är sås/röran Alabama White kanon till.

Till lammkorv/Merguez så är Harissamayo ett måste (grillad baguette, lammkorv, surkål, h-mayo, koriander).

Asiatisk krossad gurksallad. Finns massa varianter; smasha en gurka, marinera i soya o sesamolja, 🌶, sesamfrön.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Asiatisk krossad gurksallad. Finns massa varianter; smasha en gurka, marinera i soya o sesamolja, 🌶, sesamfrön.
Jag brukar göra den här:

 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Tack alla! Jag testade spetskål i dag. Var lite för het på gröten så den var nog inte helt färdig, men det var helt klart gott. Skall gå igenom resten av tråden framåt. Men det här med pommes etc… Jag har inte sett några hundra ersättare till det…? Fler tips?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
789
Tack alla! Jag testade spetskål i dag. Var lite för het på gröten så den var nog inte helt färdig, men det var helt klart gott. Skall gå igenom resten av tråden framåt. Men det här med pommes etc… Jag har inte sett några hundra ersättare till det…? Fler tips?
Rödbetor i folieknyten med fetaost och timjan.

Tillagas typ som bakpotatis i knyten på glöden. Går rätt fort beroende på betans storlek.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,963
Location
Ludvika
Slunga kokta penne eller rigatoni (eller liknande pasta) i lite olivolja och salt. Sprid ut dem på en plåt (du vill ha dem utspridda, som pommes), strö över finriven parmesan och grattinera i en riktigt het ugn. Du vill få dem lite knappriga på ytan utan att de blir stenhårda.

"Klyftpotatis", men istället för potatis kör du på palsternacka, jordärtsskocka, kålrot, morötter, rödbetor. Lite olja/smör, rejällt med salt. Dessa tenderar att bli klara och bränna lite snabbare än potatis.

Vitlöksbröd på grillen. Pensla med olivolja, grilla, gnugga med krossad vitlök och ge dem en liten stund till (har du på vitlöken på en gång tycker jag den bränner innan brödet blivit tillräckligt frasigt).

Bönor: fräs hackad lök, hackad chili (och/eller hackad paprika om ni vill hålla nere hettan), vitlök och riven morot i olivolja eller smör. Rör ner dina favoritbönor (bered dem till "ätbara" om du använder torkade, själv kör jag från burk eller kartong). Krydda på med dina favoritkryddor (jag gillar chilipulver, rökt paprikapuler, spiskummin, svartpeppar, etc). Häll över lite krossade tomater och ditt val av ketchup, BBQ-sås, HP-sås, Worcestershiresås, fisksås. Jag brukar ta lite ketchup och BBQ-sås. Mängd beror på hur söt du vill ha det. Koka ihop till önskad konsistens (både på såsen, och på grönskarna. Späd med vatten vid behov).

Coleslaw: grunden är finstrimmlad kål (vit/röd/annan), strimmlad rödlök, riven morot. Om du kramar kålen med handen några gånger så mjuknar den, om du tycker "rå kål" är lite för knaprigt. Rör ner majonäs/yogurt/grädfil/creme fraiche. Smaksätt med dijonsneap, pressad lime/citron, vinäger (äppelcider), eller olika kryddor så som currypulver. Föredrar du lite sötare sallader (eller bara vill ha omväxling) tillsätt rivet äpple, rivet päron, krossad ananas, russin. Jag gör ofta en stor bytta "grundslaw" som jag sen tar ifrån och smaksätter allt eftersom under veckan för minimal prepp.

Ajvar relish är gott som sås till grillat. Jag köper färdig på burk, och brukar blanda ner lite extra riven vitlök och lite gräddfil.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Slunga kokta penne eller rigatoni (eller liknande pasta) i lite olivolja och salt. Sprid ut dem på en plåt (du vill ha dem utspridda, som pommes), strö över finriven parmesan och grattinera i en riktigt het ugn. Du vill få dem lite knappriga på ytan utan att de blir stenhårda.
Såg just:

1714856878839.jpeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Tack alla! Jag testade spetskål i dag. Var lite för het på gröten så den var nog inte helt färdig, men det var helt klart gott. Skall gå igenom resten av tråden framåt. Men det här med pommes etc… Jag har inte sett några hundra ersättare till det…? Fler tips?
Tänk BBQ istället. Amerikansk grilltallrik innehåller sällan pommes (även om potatisbaserade sides inte är helt ovanliga). Men jag skulle säga att det absolut enklaste är att lägga köttet/fisken/etc i bröd. Världens äldsta rätt. Mat i bröd. Jag hade kunnat äta och variera det varje dag resten av livet. Bara alla de olika typer av tacos man kan göra räcker för en veckomatsedel.

Men vill man köra på lite mer svenskt upplägg så:
  • Sparris - Alltid goda men ännu godare grillade. Ja, vit med.
  • Tomater - grillade, gröna tomater. Och röda :)
  • Paprika - Alltså, paprikan blir ju exakt 40ggr godare grillad. Går från en besk småtråkig grönsak till en smakbomb!
  • Morötter - Du kan preppa dem som din favoritpotatis och grilla. Allt du kan göra med potatis kan du göra med morötter. Och det blir minst lika bra.
  • Portobello. Jag är ingen svampmänniska (Sinkadus no1). Men det finns de som säger att det här är jättegott. Så testa.
Jag vill avsluta med ett boktips. För mig finns det en period före och efter jag köpte den. Jag tror inte att jag har grillat fläskkarré med pommes efter att jag fick den i händerna. Jag skulle inte säga att den har förändrat mitt liv, men... Vettefan om den inte har det :)

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag är mest nyfiken på alternativ till potatis eller alternativa potatisar
Jag antar att du kört detta, men Felix kroketter. Strö ut dem på en plåt, ringla flytande smör ovanpå dem och krydda med kött- och grillkrydda (eller bara salt). Så goda man nästan kan ha dem som tilltugg till film. De är perfekta när de är hårda utvändigt och mjuka invändigt, nästan som om de är friterade.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Enkla hemmagjorda potatissallader, coleslaw och bönröror är väl olika saker som inte behövs grillas. gjorde en sökning på "bbq sidedishes" och såg så mycket gott att jag glömde att det ska vara grillat till.
 
Top