Nekromanti Samberättarspel - If I Were A Carpenter

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
If I Were A Carpenter handlar om att skildra händelserna kring två älskare som av sina klasskillnader tvingas ses och verka i hemlighet. Men de vill naturligtvis ordna upp alltsammans och leva tillsammans för alltid. Frågan är om de nu kan göra det, speciellt med tanke på alla andra som snokar i deras privatliv och vill hindra dem.

Det här är (fösta utkastet till) ett samberättarspel, främst inspirerat av funktioner och strukturer i The Daughters of Verona och Zombie Cinema - två spel jag läst men hittills inte hunnit spelat. Och så klart en massa annat som inspirerar, som romantisk litteratur, historia osv. Kort sagt är detta frukten av sådant jag läste på senaste tiden.

Läs, speltesta, kommentera. Gör gärna allt det som jag själv inte hinner med just nu. Kör det i ett Google Docs document som ni tillåts kommentera i - har ställt in så man kan lämna kommentarer men inte editera.
... Går det här vägen kanske det blir ett häfte eller en PDF...

If I Were A Carpenter (Google Docs som kan kommenteras)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är det oklart vad jag söker så är det kort sagt vad ni tycker och tror om spelet. Med andra ord ber jag folk att läsa och kommentera det - än hellre, speltesta och kommentera.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Namn och citat

Sedan bör jag förresten fråga följande: Hur ska jag behandla titeln och citatet i spelet?

Spelet heter ju If I Were A Carpenter, precis som Tim Hardins låt. I början av spelet passar jag förövrigt på att citera hela den låttexten. Frågan är därmed: kan man döpa saker hur som helst och rippa namn utan dåligt samvete, så länge man inte även kopierar själva produkten under namnet? Och hur ska jag skriva kring låttexten för att citatet ska uppfattas rätt? Som det är nu har jag bara skrivit "Tim Hardin - If I Were A Carpenter" som rubrik över texten.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu skriver jag för döva öron men jag får väl se det här som min anteckningsbok.

Den här övergripande, utomstående händelsen som jag beskrivit har jag tappat bort mot slutet och speciellt i regelverket. Den ska bli mer central, den ska bli märkbar.

Som det är nu tänker jag forma det så att om en konflikt slutar oavgjord får ingen part poäng, nej, utan det är den övergripande situationen som får det istället vilket betyder att hotet från den blir större.

... Det får duga så länge tills jag funderat över hur central jag vill att den ska vara - och huruvida jag vill att den ska ha mycket eller lite chans att ta över spelet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Det här verkar intressant! Jag åker iväg i två veckor, men kikar gärna på det efter det.

Lite uppmuntran bara :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måns said:
Det här verkar intressant! Jag åker iväg i två veckor, men kikar gärna på det efter det.

Lite uppmuntran bara :gremsmile:
Tack! :gremlaugh:

Förövrigt har jag delvis nya planer och ska försöka skriva ett nytt utkast så snart jag får tid. Fast eftersom jag inte vet när jag har tid för det så skriver jag en sammanfattning av planen nedan (så att ni kan ha den i åtanke när ni läser/ev testar spelet):

Inatt bestämde jag mig nämligen för att jag ska göra den yttre händelsen till ett yttre, alltomfattande hot och att jag ska göra det centralt och att också det ska räknas in bland parterna och också det kunna få poäng på olika sätt - vilket i sin tur betyder att hotet kan växa och ta över allt mer under spelets gång. Därmed ska det finnas tre parter brottandes: Den förbjudna paret, deras rivaler och motståndare och det yttre hotet som drabbar dem alla.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vill bara passa på att tacka Nässe så hjärtligt för att han kommenterat så det skvalar och gett mig massor med bra tips, råd och funderingar till nästkommande utkast.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
solvebring said:
Vill bara passa på att tacka Nässe så hjärtligt för att han kommenterat så det skvalar och gett mig massor med bra tips, råd och funderingar till nästkommande utkast.
No prob :gremsmile: Kul att läsa!
 
Top